Forum www.paragrafowegranie.fora.pl Strona Główna
RejestracjaSzukajFAQUżytkownicyGrupyGalerieZaloguj
Tworzenie własnej mechaniki

 
Odpowiedz do tematu    Forum www.paragrafowegranie.fora.pl Strona Główna » Ogólne dyskusje o grach paragrafowych Zobacz poprzedni temat
Zobacz następny temat
Tworzenie własnej mechaniki
Autor Wiadomość
memon




Dołączył: 24 Sty 2008
Posty: 300
Przeczytał: 2 tematy

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Nowy Sącz

Post Tworzenie własnej mechaniki
Skoro powstał nowy dział - ja pierwszy umieszczę swój artykuł. Napisałem go kilka dni temu, a dzisiaj sprawdziłem błędy.

"Tworzenie własnej mechaniki"

Masz więc zamiar stworzyć paragrafówkę, która będzie posiadała zasady rozgrywki? Możesz wykorzystać mechanikę, która pojawia się już kiedyś w innych grach np. do labiryntówek tą z „Dreszcza”, natomiast do gier fabularnych mechanikę „Wojownika Autostrady”. Jeżeli jednak żadna z istniejących Ci nie odpowiada, możesz pokusić się o wymyślenie własnej. Poza tym zasady gry „Dreszcza” i „Goblina” pojawiły się już w wielu innych grach paragrafowych, więc mogą się już graczom znudzić. Mechaniki z gier Joe Devera raczej wśród produkcji polskich nie uświadczysz, ale nawet ona może Cię nie satysfakcjonować.

Jeżeli więc masz zamiar stworzyć własne zasady rozgrywki, po pierwsze zastanów się, czego gracz będzie używał, aby rozstrzygać wszystkie testy. Najprostszym narzędziem jest tutaj kostka do gry. Możesz użyć dowolnej np. k6, ale również między innymi k10. Pamiętaj jednak, że kostka sześciościenna jest najbardziej popularna wśród grających w paragrafówki. Taką kostkę można przecież znaleźć w opakowaniu z „Chińczykiem”, a nie każdy fan gamebooków musi być jednocześnie fanem papierowych erpegów.

Z pewnością, mniej popularną metodą rozstrzygania testów są tabele, i na pewno stanowią dla kostki dobrą alternatywę. Przykładowo w grze „Lone Wolf” lub „Wojownik Autostrady” znajduje się tablica liczb losowych, oraz tablica rezultatów walki. Można wymyślić różnego rodzaju tabele, mające różne zastosowanie - chociażby tablicę zdarzeń, czy wykonanych zadań.

Oprócz tych dwóch metod, można jeszcze wykorzystać metodę wykorzystującą i kostkę, i tablice. Mogą być też inne narzędzia - na przykład moneta.

Walka to istotna część wielu gamebooków (szczególnie labiryntowych), dlatego musisz wymyśleć fajny system rozstrzygania pojedynków. Najpierw czeka Cię jednak kilka innych spraw do zastanowienia. Jedną z nich są umiejętności i cechy postaci. Będą one podczas gry podstawą do tego, aby bohater utworu mógł wykonać jakąkolwiek czynność - czy to zabić kogoś, czy to naprawienie złamanego miecza. Istnieją w sumie dwa rodzaje cech - współczynniki (życia, zręczności, i innych), oraz umiejętności (np. kowalstwo, czy obsługa statków kosmicznych). Te pierwsze służą najczęściej w walce, te drugie zaś podczas wykonywania innych czynności. Obie rzeczy można ustalać już teraz, ja jednak polecam ci współczynniki teraz, a umiejętności podczas tworzenia samej paragrafówki - gdy bowiem wymyślisz teraz umiejętności, a nie masz jeszcze sprecyzowanej całej fabuły gry, to okaże się później, że będziesz musiał usuwać lub dopisywać nowe . Przy okazji warto w tym momencie ustalić zasady testów powyższych cech - bardzo popularny rodzaj test polega na tym, że gracz rzuca kostką, i porównuje wynik z cechą. Jeżeli okaże się, że pierwsza liczba jest mniejsza lub równa drugiej, test będzie zdany.

Następnie można się zabrać za mechanikę różnych procesów, które będzie gracz musiał wypełnić podczas zabawy z Twoją paragrafówką. Chodzi mi tutaj o tworzenie postaci (ustalanie współczynników właściwie), walkę, kupowanie i sprzedawanie, i podnoszenie przedmiotów, i inne. Jeżeli chodzi o pierwszy proces, tworzenie postaci, napiszę tylko tyle, że najpopularniejszym sposobem losowania współczynników jest metoda rzucania dwiema kostkami sześciennymi i dodanie jakiejś liczby (12 lub 6) do wyniku.

Moim zdaniem więcej komentarza wymaga mechanika walk. Musisz wymyślić w jaki sposób antagoniści będą mogli (i kiedy) się wzajemnie atakować, bronić się, jak uciekać, rzucać zaklęcia. Walki w grach gamebookach najczęściej są podzielone na rundy. Ja ze swej strony polecam połączenie losowania i sprawdzania wartości, z przeskakiwaniem po paragrafach. Słyszałem głosy, że nie jest to najlepsza metoda, ale pozwala ona sprawdzać nie tylko szczęście gracza, ale również jego zdolności taktyczne - poza tym to niezbyt popularna metoda rozstrzygania pojedynków. Jeżeli jednak chcesz wykorzystać bardziej standardową mechanikę walki, możesz to zrobić.

Możesz teraz zaprojektować kartę postaci. Do owej kart gracze będą wpisywać stan finansowy, przedmiotowy, i cechy bohatera.

Wymyśliłeś własną, nową mechanikę gry. W tym artykule dałem dużo przykładów i gotowych pomysłów, lecz kiedy przyjrzysz się grom książkowym, zauważysz, że nowe zasady gry są najczęściej modyfikacją lub ulepszeniem standardowych.

Tak, czy owak - masz już wymyśloną mechanikę, i możesz zabrać się za tworzenie Twego dzieła. Powodzenia!
Wto 0:20, 08 Gru 2009 Zobacz profil autora
Pinkel




Dołączył: 20 Gru 2009
Posty: 539
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Post
Całkiem niezłe, poza jedną rzeczą.

"masz już wymyśloną mechanikę, i możesz zabrać się za tworzenie Twego dzieła."

Sugerujesz, żeby najpierw zrobić mechanikę, a potem samą grę. Nie zgadzam się z tym - lepiej najpierw napisać scenariusz z wolnymi lukami w miejscach walk, testów itp. a dopiero później mechanę. Wtedy będziemy wiedzieć, jakie wydarzenia spotka bohater podczas gry i będziemy mogli dostosować do tego odpowiednie zasady. Mechanika powinna być robiona pod grę, nie na odwrót.
Śro 22:33, 24 Mar 2010 Zobacz profil autora
Xellos




Dołączył: 27 Sty 2008
Posty: 551
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Post
Moim zdaniem nie powinno się wypełniać paragrafów, dopóki nie ma się ustalonego planu. Mechanika to nie tylko kwestia współczynników i rzutu kostką, w przypadku gdy jest dość skomplikowana lub innowacyjna wszystko należy z góry zaplanować. I to dotyczy każdego aspektu paragrafówki.
Wto 22:33, 11 Maj 2010 Zobacz profil autora
Gabriel




Dołączył: 29 Lis 2009
Posty: 110
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Głoska

Post
Wszystko się zmienia od punktu widzenia Smile
Obydwa rozwiązania zależą od koncepcji. Jeśli chcielibyśmy aby bohater bił się z kilkoma przeciwnikami naraz itp. komplikacje to powinniśmy o mechanikę zadbać wcześniej, jeśli jednak mamy ogólny pomysł na fabułę i wiemy co ma się tam znaleźć to możemy moim zdaniem najpierw napisać a dopiero później dopasować mechanikę lub wybrać istniejącą.
Sob 11:44, 19 Cze 2010 Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:    
Odpowiedz do tematu    Forum www.paragrafowegranie.fora.pl Strona Główna » Ogólne dyskusje o grach paragrafowych Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do: 
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Music Lyrics.
Regulamin