Forum www.paragrafowegranie.fora.pl Strona Główna
RejestracjaSzukajFAQUżytkownicyGrupyGalerieZaloguj
Bardziej game niż book

 
Odpowiedz do tematu    Forum www.paragrafowegranie.fora.pl Strona Główna » Ogólne dyskusje o grach paragrafowych Zobacz poprzedni temat
Zobacz następny temat
Bardziej game niż book
Autor Wiadomość
Terecis




Dołączył: 28 Sty 2016
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Post Bardziej game niż book
Witam!
Zastanawiam się ostatnio na pewną kwestią - regrywalnością w grach paragrafowych. Owszem, można grać sprawdzając różne ścieżki, ale na dłuższą metę gra i tak w końcu przestaje zaskakiwać i dochodzi do sytuacji, w której przeskakuje się znane już dobrze paragrafy. Stąd moja myśl - rozumiem że gry paragrafowe to interaktywne powieści, ale gdyby wyjść poza te ramy? Stworzyć bardziej grę niż powieść? Ograniczyć zawartość paragrafów na rzecz mechaniki, lub wprowadzić szczyptę nieprzewidywalności?
Mogłoby to wyglądać tak:

1
Stoisz na rozwidleniu
Idź w prawo - 2
Idź w lewo - 3

2
Rzuć kostką
1, 2, 3 - idź do 4
4, 5, 6 - idź do 6

3
Rzuć kostką
1, 2, 3 - idź do 5
4, 5, 6 - idź do 7

4
Drogę zastępuje ci błotny troll
Walcz - ...

5
Napotykasz karawanę
Omiń - ...
Zaczep - ...

6
- Stój, kmiocie! - słyszysz wołanie zza drzewa
Zatrzymaj się - ...
Wyjmij broń - ...

7
- Ratunku!!! Zbóje!!! - słyszysz kobiece wołanie
Biegnij w kierunku głosu - ...
Podkradnij się po cichu - ...

Myślę że gra bazująca na takiej mechanice mogłaby się sprawdzić. Może mógłby to być survival albo sandbox? Smile No, chyba że już istnieją takie gry a ja o nich nie wiem Wink
Co o tym myślicie?
Pon 20:12, 18 Kwi 2016 Zobacz profil autora
KrowaQ




Dołączył: 11 Kwi 2008
Posty: 1382
Przeczytał: 2 tematy

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Sanok/Kraków

Post
Ja myślę, że wszystko zależy od pomysłowości twórcy i zainteresowania czytelników. Chociaż osobiście preferuję przede wszystkim fabularne gamebooki i takie też piszę niemal zupełnie eliminując losowość, to dla każdego coś dobrego.
Pon 21:33, 18 Kwi 2016 Zobacz profil autora
Felixis




Dołączył: 15 Paź 2015
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Post
Przytoczony przez Ciebie opis przypomina mi labiryntówki. Chodzenie prawo/lewo północ/wschód to żadna nowość. Niestety sama idea całkowicie losowego przebiegu gry rodzi moim zdaniem wiele problemów-jej paragrafy/zdarzenia byłyby niedopasowane do siebie, trudno byłoby wcisnąć gdzieś koniec (chyba że jako koniec określisz pokonanie 100 wrogów), no i problem z wyposażeniem postaci (chyba że całą grę ma mieć ten sam sprzęt i statystyki).


Najłatwiej dodać tylko kilka elementów losowych, przykładowo: podzielić grę na różne rozdziały (a w odpowiednim miejscu gracz wybiera spośród nich którym się zająć - np. jest najemnikiem i wybiera wyprawę w góry/ochronę karawany etc.). Drugą opcją dającą o wiele więcej możliwości (a przy tym będącą trudniejszą do zespojenia), jest dodanie w zasadach, że co ileś przebytych paragrafów (albo np. kiedy wpadasz na parzysty paragraf) kulasz kostką i w zależności od rzutu nie spotyka Cie nic, albo grę przerywa Ci zdarzenie losowe (atak/dostrzeżenie czegoś/zmiana pogody). Z tym jednak byłoby sporo roboty-szczególnie jeśli chciałbyś zrobić całą piramidę losowania pasującą do paru miejsc:

Paragraf 1.
Rzucasz kostką:

1 - Zostajesz zaatakowany... - (Paragraf 2)
2 - Znajdujesz... - (Paragraf 3)
3 - Spotykasz... - (Paragraf 4)
4 - Widzisz... - (Paragraf 5)
5 - Czujesz... - (Paragraf 6)
6 - Nic się nie dzieje (wracasz do przerwanego zajęcia)

Paragraf 2.
Zostajesz zaatakowany przez... (rzucasz kostką)

1 - Stado szczurów - (Paragraf 7)
2 - Pijanego faceta - (Paragraf Cool
3 - Osę - (paragraf 9)
4- Bezpańskiego psa (paragraf 10)
5 - Bandę chłystków (paragraf 11)
6 - Nagły głód ( paragraf 12)

Paragraf 3.
Znajdujesz... (rzucasz kostką)

1 - Sens życia (paragraf 13)
2 - Skórkę banana (paragraf 14)
3 - Sakiewkę (paragraf 15)
(...)


etc.
Wto 1:49, 19 Kwi 2016 Zobacz profil autora
Ardel




Dołączył: 14 Paź 2011
Posty: 56
Przeczytał: 3 tematy

Ostrzeżeń: 0/3

Post
Istnieje takowych całkiem sporo, chyba najbardziej znaną jest Barbarian Prince:

[link widoczny dla zalogowanych]

Szczerze polecam na godziny przyjemnej zabawy.
Wto 22:18, 19 Kwi 2016 Zobacz profil autora
Pinkel




Dołączył: 20 Gru 2009
Posty: 539
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Post
To właśnie przyciągnęło mnie pierwotnie do literatury interaktywnej - poczucie absolutnej wolności twórczej, możności łatwego odkrycia dziewiczych lądów, zamazywania granic pomiędzy literaturą, papierowymi grami i czym tam jeszcze sobie dana jednostka zamarzy. Stworzenie podobnej pozycji, jak opisana przez Terecisa chodziło mi kiedyś po głowie. Jak słusznie wskazał Ardel, podobne istnieją, choćby polscy Odkrywcy Nowych Światów (na pewno co do łączenia planszówki i paragrafów - co do losowości, nie jestem do końca pewny, ale chyba też). Zatem nie ma co się głowić nad tym, czy można, czy wolno, czy dobry pomysł. Trzeba pisać i się nie przejmować, publikować nikt nie każe. Smile


Ostatnio zmieniony przez Pinkel dnia Pon 21:31, 12 Cze 2017, w całości zmieniany 1 raz
Pon 21:30, 12 Cze 2017 Zobacz profil autora
Gedeon




Dołączył: 19 Maj 2013
Posty: 106
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Post
Akurat wprowadzenie takiego elementu losowego moim zdaniem nic nie da, a wręcz przeciwnie. Bo "ścieżek" będzie tyle samo, co i wcześniej, więc "interaktywności" to nie zwiększy, a dodatkowo ograniczy gracza. Bo on już raz przeszedł ścieżkę A i teraz chciałby zobaczyć B, no ale na kostce znowu wypada mu A.
Nie 13:45, 09 Lip 2017 Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:    
Odpowiedz do tematu    Forum www.paragrafowegranie.fora.pl Strona Główna » Ogólne dyskusje o grach paragrafowych Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do: 
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Music Lyrics.
Regulamin